Isnin, 25 Februari 2013

PURDAH


Assalamu’alaikum korg..

Allahuakbar..lama tol aku xupdate pape kn?

Xdela kekangan ms sgt cuma mungkin aku xdpt melawan perasaan mls mnaip dan duduk lama2 dpn laptop,huhu

hari ni, aku nk ckp sal purdah sbnrny..
Aku bl tgk org kai purdah, subhanallah..rs comel sgt ^_^
Okla..aku xnk timbulkn isu sbb aku pn msh tdk cukup ilmu tp insyaallah sdg mncari
Cuma aku nk ajk korg semua brfikir..apa hukumnya memakai purdah atau niqab?
Pd pndpt aku, ia brgantung pada situasi seseorg.
Sbg contoh..

1)jika anda sorg perempuan yg hndk pulang ke kg..jauh,naik bas sorg2,jd memakai purdah itu perlu atas sbb utk mnjaga diri

2)jika wajah anda terlalu cantik shingga mnimbulkan syahwat lelaki tidak kira tua atau muda, memakai purdah mnjadi wajib

3)jika ibu bapa anda mengatakan bahawa tidak perlu memakai purdah semasa keluar dengan rakan2 atau keluarga atas sebab sudah dalam keadaan selamat,bersama org yg dipercayai jadi yg mana wajib?taati ibu bapa atau memakai purdah?tentulah mentaati ibu bapa :)

4)dan pelbagai contoh lg

apa yg aku th, memakai purdah sunnah dimana isteri2 Rasulullah saw memakainya tetapi amat2lah rugi jika kte tdk wat.
Ada org kt dia akan pakai purdah bl ckup ilmu. Bl kte akan ckup ilmu? Ilmu ni xpnah ckup..sntiasa kna cr jd memakai purdah tdk mnjd kslhn pn jika kte kai walaupun kte xckup ilmu, tdk tggi ilmu agama.

“demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.” 
Surah al-Asr ayat 1 dan 2

Skrg ni ramai org trus menjatuhkan hukum bl ne prmpuan tu pakai purdah on off…
Jgn..jgn kte trus mnjatuhkan hukum..Islam xajr pn kte brsikap begitu..
kte kna phm situasi diorg..yg penting kte berdoa smoga mereka istiqamah dan..marilah sm2 brdoa smoga muslimat didunia ini termasuk aku brubah mnjd yg lbh baik..insyaallah :)

“kemudian apabila engkau sudah berazam, maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi manusia yang bertawakal kepada-Nya” 
Surah Ali Imran ayat 159

“dan sesiapa melakukan kebaikan walaupun sebesar zarah, tetap akan dikira, dan sesiapa yang mengerjakan keburukan walaupun sebesar zarah akan dikira” 
Surah az-zalzalah ayat 7 dan 8





Perkongsian bersama,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...